آموزش خلبان‌های طالبان از میان گروه‌های انتحاری

طالبان با تهدید افزایش فعالیت جبهه‌های نظامی مخالف مواجه‌اند و به همین دلیل تلاش می‌کنند توان نظامی نیروی هوایی را افزایش دهند

تصویر ترکیبی: نقیب‌الله مقیم، یکی از نخستین فارغ‌التحصیلان دوره‌های آموزش خلبانی طالبان- ایندپندنت فارسی

نقیب‌الله مقیم، یکی از نخستین فارغ‌التحصیلان دوره‌های آموزش خلبانی طالبان است. او به‌مدت ۹ ماه (شش‌ماه نظری و سه ماه عملی) آموزش خلبانی دیده و عکس خود را در رسانه ایکس منتشر کرده است که با استقبال نیروهای طالبان و هوادارانشان مواجه شد.

نیروهای طالبان با افتخار یک عکس از نقیب‌الله مقیم قبل از سال ۲۰۲۱ که در حال پرتاب موشک است منتشر کرده‌اند. نقیب‌الله که اینک رتبه ژنرالی در صفوف طالبان دارد، یکی از اعضای گردا‌ن‌های انتحاری طالبان است که به عضویت نیروی هوایی این گروه درآمده است. طالبان نیروی هوایی خود را از میان اعضای گروه که سال‌ها جنگیده‌اند یا بستگان این افراد تشکیل داده‌اند.

وزارت دفاع طالبان آذر‌ماه مدعی شد که هفت خلبان، دو آموزگار خلبانی، ۱۰ مهندس پرواز و سه تن کروچیف (فرد متخصص راه‌اندازی سیستم پرواز و کارشناس تعمیرات) برای نخستین‌بار فارغ‌التحصیل شده‌اند. این وزارتخانه اعلام کرده بود که این خلبان‌ها پروازهای آموزشی را با هلی‌کوپتر ام‌آی -۳۵ (mi-35) انجام داده‌اند. مقام‌های ارشد طالبان مدعی شده‌اند آموزش این تعداد نیرو باعث تقویت نیروی هوایی این گروه خواهد شد و این روند همچنان ادامه دارد.  

طالبان طی دو دهه جنگ و کشتار در افغانستان و انجام حمله‌های مرگبار انفجاری و انتحاری حتی در شلوغ‌ترین مکان‌ها، همچنان از مهاجمان این حمله‌ها تقدیر می‌کنند‌. تشکیل نیروی هوایی طالبان از میان اعضای گردان‌های انتحاری باعث می‌شود که آن‌ها از طریق هوا هم بر مردم مسلط شوند.

رژیم طالبان اهمیت داشتن نیروی هوایی را بیش از هر زمان دیگری درک کرده است، زیرا این گروه بیشترین تلفات را در طول جنگ از نیروهای هوایی افغانستان و متحدان غربی آن متحمل شده بود و اینک می‌خواهد به هر قیمت ممکن ظرفیت نیروهایش را بالا ببرد. طالبان با تهدید افزایش فعالیت جبهه‌های نظامی مخالف مواجه‌اند و به همین دلیل تلاش می‌کنند توان نظامی نیروی هوایی خود را افزایش دهند.  

طالبان راهی طولانی برای تقویت نیروی هوایی و افزایش ظرفیت آن‌ها پیش رو دارند. این در حالی است که رژیم طالبان به‌دلیل نداشتن مشروعیت جهانی نمی‌تواند به‌طور رسمی پیمان نظامی با هیچ کشوری منعقد کند و در چنین شرایطی افزایش ظرفیت نیروی هوایی دشوار است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده آمریکا و ناتو برای تشکیل نیروی هوایی افغانستان مبالغ هنگفتی هزینه کردند. براساس گزارش بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) که در ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شد، واشنگتن بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، هشت‌ونیم میلیارد دلار برای حمایت و توسعه نیروی هوایی افغانستان هزینه کرده بود.

با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، بخش عمده این سرمایه‌گذاری نابود شد. برخی از اعضای نیروی هوایی دوره‌های آموزشی را در کشورهای عضو ناتو سپری کردند، اما وقتی حکومت افغانستان سرنگون شد، نخواستند که زیر پرچم طالبان کار کنند. بخشی از نیروی هوایی افغانستان به آمریکا و اروپا منتقل شدند و برخی دیگر هم تلاش می‌کنند از افغانستان خارج شوند.

هر چند طالبان حامیانی در سطح منطقه دارند، اما این کشورها خطر حمایت نظامی و هوایی از رژیم طالبان را نمی‌پذیرند و هراس دارند که تقویت نیروی هوایی این گروه سطح تهدید را در منطقه افزایش دهد. رژیم طالبان در بخش تامین درآمدهایش با چالش مواجه است و توانایی تامین هزینه‌ نیروی هوایی را ندارد و اعضای نیروی هوایی طالبان آموزش ندیده‌اند. 

با پایان ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان، بخش زیادی از هواپیماها و هلی‌کوپترهای نظامی و تدارکاتی غیر‌عملیاتی شد تا در اختیار طالبان قرار نگیرد.

هر چند طالبان ادعا کردند ده‌ها هلی‌کوپتر را فعال کرده‌اند، اما اخیرا از تعداد کمی از این هلی‌کوپترها استفاده می‌کنند. طالبان در ماه‌های نخست سلطه‌ دوباره بر افغانستان، از این هلی‌کوپترها برای انتقال مقام‌های ارشد گروه در سفرهای استانی استفاده می‌کردند، اما حالا این رقم کاهش یافته است.  

از سوی دیگر، با سرنگونی حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱، ده‌ها خلبان نیروی هوایی افغانستان با ۵۶ هواپیما وهلی‌کوپتر نظامی به ازبکستان و تاجیکستان فرار کردند، اما این هواپیماها و هلی‌کوپترهای نظامی به افغانستان بازگردانده نشدند تا نیروی هوایی طالبان تقویت نشود.  

بیشتر از جهان